tirsdag 24. august 2010

Høsten nærmer seg..


Nå er det virkelig lenge siden jeg har skrevet noe. Sommerferien har gått så altfor fort, og hverdagen har innhentet meg, ikke fullstendig ennå, siden barnas aktiviteter ikke er helt igang ennå, men jobben har definitivt startet, med 10 nye 1.trinns-elever.
Sommerferien startet med ganske fint vær, og 10-dagers sommer work-shop på Oslo Montessoriskole. Etter morsom 40-årslag hos Elisabeth på Hønefoss, midt i kurset mitt, tok Thomas med seg barna (bortsett fra Victoria som dro på Hove...) til Bjerkøya. Jeg måtte slite litt med min mørkredsel, men bortsett fra det var det helt greit å være alene hjemme nesten en uke. Sommerkurset var veldig sosialt iår, og jeg hadde det veldig hyggelig med Laila og Holmedal-damene, de var tilogmed med meg hjem til Harestua en kveld og passet på meg i det store huset mitt... I tillegg til å være sosialt var kurset også slitsomt og lærerikt, hadde ikke tenkt å bli mere "hjernevasket" ifht pedagogikken, men ble nok det.... Kurset ble avsluttet med tur i Frognerparken :-)
Så gikk turen til Bjerkøya, med mange småbarn. Koselig det!

Vi reiste endelig fra regnet i Norge og til Frankrike og Lorgues den 14.juli. De første dagene var vi sammen med familien Stadheim, og vi var på TourdeFrance-tur! Det var veldig moro! Den store dagen, da vi så 12.etappe i Mende oppveide småproblemer som at franskmenn ikke spiser noe i fire-tiden når vi er sultne, det ikke er basseng på hotellet, selv om det er det fineste bildet på nettet, og koordinatene ikke stemmer på gps-en alltid. Det var kjempeartig å være en gjeng med gule trøyer, norske flagg, og synge nasjonalsangen for de to norske syklistene som kom sammen oppover! Det beste var spenningen da vi hørte de nærmet seg...helikopterne nede i dalen...
Så dro vi til Lorgues, og det ble tolv dager med basseng, varme, marked, herlige turer til Verdon, lesing av bøker, morgensykkelturer langs vinmarkene, middag hos familien Paret, klatring i trær (!) med barna, mer utflukter med fam.Stadheim, fantastisk (virkelig!!) fyrverkeri med musikk i Cannes (fyrverkeri blir aldri det samme igjen...), Monaco og Nice (såvidt). Merker at barna er blitt større, og kanskje dette var, iallfall en av, våre siste ferier med oss fem...
Dagene etter vi kom hjem gikk superfort.....oppussing av Martines rom, utskifting av garderober, ikea,ikea,ikea...litt jobbing, Frognerbadet (sa jeg at barna har blitt store? Det var herlig i Frognerbadet; leste og svømte 1000 m mens barna koste seg i bassenget og sklia i 3 timer :-) ) Og plutselig var planleggingsdagene her... Prioriterte å få istand klasserommet først, og det ble ganske fint!

Torsdag 19. tok jeg imot 10 nye elever, bittesmå (blir de mindre for hvert år??), men den største begivenheten denne uka var Victorias 18-års dag fredag 20. Det ble en minnerik dag, med familie og venner, ganske uhøytidelig, men likevel spesiell med Victorias fantastiske selvlagde film, og tale fra Stadheims. Og denne gangen hadde jeg bestilt kaker fra familie, kjempegode, men laget salater og annen mat selv.


Og så skulle huset lånes bort til fest...ungdomsfest...må innrømme at jeg var rimelig nervøs, selvom Victoria er en jente med god kontroll på ting. Tror det gikk bra...ingenting tyder på noe annet :-)

Også et foreløpig farvel lørdag 21....til a-ha...men jeg skal få tak i billetter til den aller siste konserten! Har jo fulgt dem i 25 år, og konserten på Ullevål var utrolig bra!!
Ja ja, dette ble en liten oppsummering.....

What? Hallo! Glemte jo nesten å skrive at Opelen er historie, iallfall for oss! Nå er det Citroen som gjelder, og den får versågod oppføre seg....

Ingen kommentarer: